About

Arthur Ragnarsson

Visual Artist

Arthur Ragnarsson received his art education in Reykjavík where he graduated from Myndlista og Handídaskóli Íslands 1982. After some years at sea, first as a fisherman in the Icelandic waters and later as a sailor on cargo ships around the world he emigrated and joined music groups on tour in Europe as a bass player.

 

The 90's sub culture and independent performing groups, art performance, music and theater captured Arthur’s full attention. He worked with installation art and stage design for various theaters in Sweden and Denmark.

 

The Gothenburg art studio was established in the year 2000. The art of Arthur Ragnarsson expresses a spiritual and physical power that generates full attraction in the field of drawing. In the context of contemporary art practice the act of performance is the main output of his work. The line work interplay draws the viewer toward a near-bodily experience. In-between the lines we approach the life environment of the north. The vulnerability and conditions between extremes, the relationship of the forces of nature, the land and the narrative culture of Icelandic folklore passed on by generations

 

Arthur Ragnarsson CV-Bildkonst

 

1 - Utbildning och erkännanden.

2 - Fri konstnärlig verksamhet. Utställningar. Konstprojekt och experiment i samverkan

3 - Teaterscenografi och ljussättning. Figurer, karaktärer och mask

4 - Utställningsdesign, bygg, teknik och belysning. Konstplacering. Konstundervisning.

 

Utbildning

1977-1981 Myndlista og handídaskóli Íslands - Iceland Academy of the Arts

 

Övrig konstnärlig utbildning

2014 Konstnärscentrum i Göteborg. Konstkonsult

2011 Riksutställningar, Röhsska och Stadsmuseet i Göteborg. Utställningspedagogik.

2006 NTI Skolan Göteborg. Grafiska programvaror för digital webb och trycksaksproduktion. Adobe Photoshop, Illustrator och Indesign.

2003 Göteborgs Universitet, Konst och Management, KOMA.

2000 KKV i Göteborg. Trä som material för offentlig utsmyckning. Materialkunskap, maskinkunskap, ytbehandling, säkerhetsaspekter, mm.

1992 Teater och Dans i Norden, Aarhus. Modern teaterscenografi.

1991 Sveriges Skrädderiförbund. Scen och film i Göteborg. Klädhistoria.

 

Offentligt representerad

Sverige: Region Halland. Västra Götalands regionen. Tjörns kommun. Chalmers tekniska högskola. Pharmacia AB.

Danmark: Aabenraa kommune Danmark.

Tyskland: Landeshauptstadt Düsseldorf.

Island: Búnadarbanki Íslands. Landsbanki Íslands. Icelandair. Verslunarhúsid Reykjavík. Siglingamálastofnun ríkisins.

 

Stipendier, ateljévistelser och priser

2016 Västra Götalandsregionen

2004 Göteborgs kommun

2002 Göteborgs stad

1998 Borlänge kommun

1995 Konstnärsnämden

1993 Göteborgs stad

 

2

Fri konstnärlig verksamhet

1981- Konstverksamheten har till syfte att fördjupa och utveckla det egna konstnärskapet och delta i den konstnärliga debatten. Jag genomför egna utställningar och medverkar i konstnärliga projekt, grupputställningar, konstsymposium, internationella kulturutbyten och workshops. Jag jag har flera ingångar till konsten och uttrycker mig i olika material. Det kan vara skulpturer, ready-mades, målningar, sociala projekt eller bara teckningar.

Jag arbetar med teckningen som handling och process. Som ett performativt verk äger teckningen den speciella egenskapen att kunna visa hur den själv blev till. Uttrycket är direkt och transparent. Att hålla till på skissens stadium där varje streck fångar det absoluta och nödvändiga är viktigt. Teckningens intima läggning är central i mitt arbete, en länk till en djupare identitet som följer och utforskar teckningens natur. Linjen har i teckningen obegränsade möjligheter som bärare av själsligt innehåll. Ett streck, som i Sungdynastins tuschkonst är välberäknat och bärare av en panteistisk livsuppfattning.

 

Utställningar

2015 Varbergs Konsthall

2014 Galerie Plan.d, Düsseldorf Tyskland

2013 Ringhals kärnkraftverk Sverige

2012 Tofta konstgalleri Varberg Sverige

2012 Galerie Plan.d, Düsseldorf Tyskland

2008 Galerie Plan.d, Düsseldorf Tyskland

2006 Sönderjyllandshallen, Aabenraa Danmark

2006 Nikolaus Vehldingsplads, Aabenraa, Danmark

2004 Wågermanska Konsthallen, Skärhamn, Sverige

2003 Galleri KC Göteborg Sverige

2002 Galleri KC Göteborg Sverige

2000 Hängmattan Göteborg Sverige

2000 Galleri KC Göteborg Sverige

1999 Konsthallen Göteborg, Sverige

1998 Konstsymposium Borlänge Sverige

1998 Viktoriaskolan Göteborg Sverige

1994 Københavnaren, København Danmark

1993 Grabbeplatz, Kiel Tyskland

1992 Kungstorget 5, Göteborg Sverige

1991 Kungstorget 5, Göteborg Sverige

1989 Galleri List Reykjavik Island

 

Konstprojekt och experiment i samverkan

1989- 1996 Tidens fria kulturliv, där konst, performance, musik, film och teater möttes och korsbefruktade varandra, tilltalade mig starkt. Mötet mellan bildkonst och teater utforskades och med teatern som bildmedium hade jag (nästan) fria händer med att transformera spelrummet till installationskonst, med skulptur och ljusgestaltning som grund. Under 90-talet undersökte jag teaterrummets begränsningar och möjligheter i möten mellan konst och teater vid olika teatrar i Sverige och Danmark. Experiment och undersökningar kring rummets gestaltning från en fri konstnärlig plattform ersatte traditionell dekor och imitationer av en verklighet. Dramatikens inre rum, tecknades med ljuset som lekte med objekt i scenrummet.

1997- 2013 Övergav jag den traditionella teaterformen eftersom skådespelarna bara var i vägen för bilden. Med Iransk skuggteatertradition som underlag öppnades möjligheter att återta kontrollen över bilduttrycket och arbeta med figurer som medium och bärare av mänskliga kvalitéer. Med återvunnen frihet inom figurteaterscenen granskades rummet och teatermediet i vidare perspektiv. Förutom samspel mellan 2 och 3 dimensionell gestaltning bjuder formen på nästan gränslös skalbarhet. Jag arbetar nu med figurer fritt efter eget huvud, utan samverkan och helt ur sammanhang med teaterscenen.

 

3

Teaterscenografi och ljussättning

1982- Detta är konstnärliga projekt med premiärdatum och många yrkesgrupper inblandade. Mina arbetsuppgifter som scenograf är att skapa, konstruera, bygga och leverera scenografi för teaterscenen. Som scenograf arbetar jag med rummets gestaltning som tar form genom dekorelement och belysning i omvandling. Tillsammans med regissör och som resultat av en pjäsanalys skapas ramar och riktning för en uppsättningside. Jag gör idébeskrivning, plan- och sprängskisser, arbetsritningar och skalenliga modeller, ljussättningsskiss, beräknar hållbarhet och tar fram materialprover inför kollationering. Produktionsprocessen planeras och tillverkning startas. Dekor görs i olika material, en del kan göras i egna verkstäder, annat arbete beställs utifrån. Konstruktion och byggteknik varierar beroende på funktion och hållbarhet. Ytskiktet är det som publiken ser. Färg och dekormåleri sätter pricken över it. Tillverkning av rekvisita och attributmakeri tillkommer jämsides med diverse trick och briljanta lösningar. Rummet får till slut liv genom samspel mellan dekor och ljussättning. Brand- och säkerhetsaspekter ska naturligtvis vidhållas på scen och för publik. I större produktioner har scenografen en ledande och samordnande funktion genom uppsättningsprocessen. Vid mindre produktioner genomför jag allt arbete själv, från idé till färdigställt scenrum.

 

Figurer, karaktärer och mask

2002- Jag har fokuserat på att skapa figurer och karaktärer för teaterscenen. Det kan vara skuggfigurer som styrs med pinnar och projekteras upp på en bioduk och dockor i storlekar från några centimeter upp till 3 meter höga och som då styrs av flera förare. Här kommer min förmåga att skulptera och konstruera väl till pass. Jag skapar figurer för olika uppgifter och med specifika funktioner som ska till exempel dansa och springa över scengolvet. Jag arbetar med karaktärsstudier i skissform och tar successivt fram de utmärkande egenskaper som önskas. Originalkaraktären skulpterar jag i lera som jag sedan gjuter av i delar för huvudform, händer, fötter, armar etc. Kroppen kan bestå av diverse material och vara en knepig konstruktion med fjädrar och leder för att få figuren att uttrycka sinnestämnig, signaler och gester. För att framhäva karaktären yttrligare lägger jag slutligen masken. Det kan vara färg, kontraster, detaljer eller annat utmärkande som behöver förstärkas.

 

Scenproduktioner i urval

2015 Teater Sesam Göteborg, Don Quijote.

2014 Teaer Sesam Göteborg, Ringaren i Notre Dame

2013 Teater Sesam Vägen till Bolero.

2012 Dr Jekyl & mr Hyde Teater Sesam Göteborg.

2011 Alice i underlandet. Teater Sesam Göteborg.

2009 En midsommarnatts dröm. Teater Sesam Göteborg.

2008 Mikado, en opera. Teater Sesam Göteborg.

2007 Sagan om Rama, fritt efter folksagan. Teater Sesam Göteborg.

2005 Eldfågeln av Igor Stravinskij Teater Sesam Göteborg.

2000 Trollflöjten, av Mozart. Teater Sesam Göteborg.

1996 Den siste cyklopen, av Shaun Prendergast. Atelierteatern Göteborg.

1995 Chansaren, av Shaun Prendergast. Atelierteatern.

1993 Historien om ett träd, av Ingegerd Monthan. Atelierteatern Göteborg.

1992 Syndens Näste, cabaré. Atelierteatern Göteborg.

1991 Brinnande Hjärta, Jim Morrison och Majakovskij.

1990 Tre Syskon, av Mia Törnqvist. Atelierteatern Göteborg.

 

4

Utställningsteknik

Arbetet har i första hand varit att bygga utställningar i offentliga lokaler i Halland och Västra Götaland i samarbete med konstnärer, konstintendenter och curatorer. Min arbetsinsats inträffar i samband med byte av utställare och varierar i intensitet. Jag arbetar självständigt och i samråd med konstnär/curator/utställare mot en utsatt vernissagetidpunkt. Konsten kommer till uttryck i olika slags material. Den ska bäras, flyttas, packas upp, hanteras, monteras, byggas, förankras, hängas och belysas. Alla möjliga konstriktningar och tekniker har passerat, från Linda Tedsdotters ljudinstallationer till Ernst Billgrens målningar på hela MDF skivor.

Arbetsperioden är ofta kort och intensiv och innebär bland annat: Planering och inventering av eventuella särskilda tjänster, behov och specialbeställningar inför utställningsperioden. Indelning och disponering av väggar, tak och golv. Klargöra ytskiktskaraktär och färgval, belysningsmetoder och temperatur i utställningsrummet. Praktisk problemlösning och idéer i samband med oväntade saker som ofta uppkommer i byggprocessen. Byggkonstruktion och specialsnickeri som podier, fundament och udda infästningar. Måleriarbete och lackering. Slå upp väggpartier, bygga bås och videorum, montera texter, mattor, plastfilm, tyger och mörkläggningsskärmar. Lampor och övrig belysning skall upp i taket och riktas in. Projektorer ska kopplas och DVD spelaren ska ha rätt sladd. Jag köper in verktyg och tillbehör, färg och byggmaterial, ser till att teknisk utrustning finns på plats och publiksäkerheten är i topp. Om några veckor är det nedmontering och packning av utställning, riva, rensa och städa, spackla och måla innan nästa utställare kommer. Sedan januari 2015 tjänstgör jag som utställningstekniker vid Göteborgs Konstmuseum.

 

Konstplacering

2008- 20010 Ibland åker jag och monterar eller byter ut konst i kommunala miljöer. Personalen byts ut, någon får nytt kontor och vill ha ny konst, eller en hel förvaltning flyttar in i nya lokaler. Det handlar även om konst som måste lagas eller ramas om med syrafri passepartout, konst som försvunnit eller konst som bara är tråkig. Varje förändring registreras och inventeringslistor korrigeras noggrant. Ibland får man vara något av en detektiv föra att hitta konst som ingen känns vid eller som har kommit på avvägar. För många människor är arbetsplatsen ett andra hem och förändringar i vardagsmiljön uppskattas olika. Diplomatisk hållning, förståelse och ett mått av övertygelse ingår naturligtvis i verktygslådan.

 

Instruktör

2003- 2006 Art College, Folkuniversitetet, Göteborg. Instruktör och handledare i teckningstekniker och måleritekniker. Här har jag kunnat dela med mig av grundläggande tilltag i teckning och målning till konstintresserade. Vi går igenom olika sätt att se, studerar färglära, diskuterar bildkomposition och mediernas uttrycksmöjligheter genom praktiska övningar. Till konstkurserna kommer ung som gammal för att, på sin fritid, komma vidare i sina ambitioner med bildskapandet. Det är ett brett spektra med individer jag möter med lika varierande förkunskaper. Undervisningen sker därför både i grupp och på individuellt plan. Ungdomarna går till exempel någon förberedande design, konst/media linje och de äldre har ofta yrkesmässiga kopplingar. De flesta har stora förväntningar.

 

Mässmonterdesign

1992- 1996 Arbetsuppgiften var att skapa inramning för det personliga mötet på Bokmässan i Göteborg för Teatercentrum Sverige. En monterdekor som skulle bjuda in och sticka ut bland hundratals andra utställningsmontrar. Hjälpa kommunikationen framåt och lämna ett bestående minne hos mässbesökaren

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved